Gorion

Pécés klasszikusok vol. 1.: Warcraft 3

2015. november 24. 20:14 - fm4gus

A játék, ami anno megújította a mára elfeledett stratégiák világát

001.jpg

"Old habits die hard" - mondják angolul, ha egy szokás a régi időkből máig ránk ragadt. Nos, nekem is van ilyen szokásom, mégpedig, hogy időről időre szeretem ősöreg stratégiai játékokkal kikapcsolni magam. Azért persze azt is be kell látni, hogy ez nem is olyan nagy kihívás, már ami az ősöreg részét illeti a történetnek, lévén az RTS piac az utóbbi időkben igencsak döglődik, úgy is fogalmazhatnék, hogy a valósidejű stratégia műfaja messze túllendült egykori fénykorán. Apropó RTS (real-time strategy): ezek azok a játékok, amiben valós időben, tehát egymás után következő fordulók, körök híján, "élesben" kell nyersanyagot gyűjteni, bázist építeni, egységeket toborozni és lenyomni az ellent. Ismerős, igaz? Nos, e műfaj egyik leghíresebb darabját fogom ma górcső alá vetni, ez pedig nem más, mint a Warcraft 3 néven futó, ma is élvezhető klasszikus pc szoftver.

Mindenekelőtt érdemes pár szót magára a műfajra is fordítani, pontosabban arra, hogy egykori népszerűség dacára miért indult hanyatlásnak az RTS mint játékstílus? Nos a válasz igen egyszerű: a fejlesztők és kiadók az RTS-ben ma már nem látnak profitot, egyszerűen nem éri meg valósidejű stratégiába fektetni. Ennek egyik fő oka, hogy az új évezred második dekádjára a szórakoztató játékszoftverek piaca igencsak átalakult, hódítanak a konzolok, mellettük pedig a pc az ipar éllovasából megtűrt gyermek lett, akivel sokak szerint nem is érdemes önállóan foglalkozni. Persze a pc szegmens nem került a kukába, de tény, hogy az új programok döntő többsége konzolon is kiadásra kerül, mert egyszerűen így éri meg a leginkább, a különböző játékmasinák ugyanis sokkal nagyobb hasznot hoznak, mint a klasszikus számítógépes piac, ami a tabletek és más alternatív kütyük révén önmagában is egyre jobban szűkül. És itt következik az RTS nagy hibája: nem lehet konzolon játszani. Persze mondhatnánk, hogy ez még nem ok a bukásra, hiszen más műfaj is hasonló korlátokkal bír, mégsincsen gond velük pl. a Heroes sorozat is csak pc-re kerül kiadásra, ott van még akár a Total War is, és éppen most éli reneszánszát a cRPG műfaj. Nos, ez részben igaz is, nem lehet csupán a konzolokat hibáztatni az RTS hanyatlásáért, ebben bizony benne van az is, hogy maga a stílus is kiment a divatból. A világ felgyorsult, az ingerküszöb ma már igen magas, az RTS pedig nehezen fér bele ebbe a zubbonyba, lévén egy tisztességes RTS-ben negyed óra az is, hogy felállítsd az első használható harci alakulatot, maga a harc pedig akár órákig is eltarthat. Az sem túl szerencsés, hogy nincs lehetőség "induvidualizációra": egy ilyen játékban sokáig a nyersanyag és az egységek mennyisége volt kizárólag a döntő, ezek az egységek pedig feláldozhatóak, ami szintén nem túl szerencsés egy olyan korban, amikor imádunk hatalmas erejű, legyőzhetetlen hősöket imádni.

Na de lépjünk túl az RTS teteme feletti polemizáláson, és inkább térjünk át az egykor sikeres műfaj egyik (ha nem A) legnagyobb sikerére, nevezetesen a Warcraft sorozatra, annak is a harmadik részére.

A Warcraft 3: Reign of Chaost 2002-ben dobta piacra a híres-hírhedt Blizzard kiadó, amit persze annak idején hatalmas várakozás előzött meg. A kiadó a mai napig mesterien ért a marketinghez, amit a Warcraft 3 kapcsán is maxra járattak, így a játék úgy látott napvilágot, ahogy arról minden fejlesztő álmodik: a megjelenést óriási figyelem és nem mellesleg lelkesedés övezte.

wc3scrnshot_112115_230832_03_1.jpg

Természetesen ez a lelkesedés nem csak a reklámnak köszönhető, hanem annak is, hogy a játék számos olyan újdonságot ígért és hozott is magával, amire akkoriban még nem volt példa. A Blizzard mindenekelőtt pazar felülnézetes 3D-be öltöztette Azeroth világát, ami főleg az RTS-ek kapcsán, de úgy általában a piacon is újdonságként hatott. Persze a népeknek ez tetszett is, és hogy ne tetszett volna, hiszen a mai napig élvezhető a játék kinézete, akkoriban pedig szenzációsan jónak számított. Azután itt van a felturbózott hős-rendszer, ami az RTS fentebb említett fogyatékosságát volt hivatott orvosolni, hiszen addig nem nagyon volt példa arra, hogy különleges képességekkel és egyedi kinézettel megáldott, mindenféle kacatokkal felszerelt hősöket állítsunk csatasorba, akik ráadásul szinteket is tudtak lépni, így kis taknyosból némi munkával epic pusztítóvá válhattunk velük. Ez egy kis lépés volt az akkor is népszerű szerepjáték műfaja felé, de egyben zseniális húzásnak is minősült: a Blizzard jó érzékkel fejlesztette fel a játékosok lehetőségeit, így a fő karakterek kiemelt, döntő szerephez jutottak, és mi magunk is jobban megszerethettük őket és velük együtt az egész játékot is. És ha már itt tartunk: fentieken túl a Warcraft 3 vitathatatlan érdeme a hangulat, a történetmesélés és a történet maga, melyet nagyszerű karakterek és monumentális események köré építettek fel.

A játék egy csata képeivel indul: emberek és orkok esnek egymásnak, miközben tüzes eső hullik alá az égből. Szerencsére ez csak egy vízió a jövőről, viszont az ide vezető események már mozgásba lendülnek. Az orkok bátor népének vezére, Thrall - bölcsen felismerve a baljós jeleket - nyugatra vezeti a zöldbőrűeket, az emberek vezetői azonban figyelmen kívül hagyják a közelgő végítéletről szóló jövendöléseket. Persze az embereknek is megvan a maguk baja: északon egy rettegett kór, a Scourge üti fel a fejét, és torzítja a királyság alattvalóit veszélyes élőholtakká. Arthas, a király fia és egyben felkent paladin indul útnak, hogy megfékezze ezt a rejtélyes kórt, de ekkor még nem is sejti, hogy az északi események mögött egy sötét akarat rejtőzik, aki éppen rá, és egész Azerothra feni a fogát...

wc3scrnshot_112115_231741_17.jpg

Azeroth világában minden megvan, amit szeretünk egy jó történetben: a tragédiák és veszélyek között a bátorság, becsület, vagy éppen árulás és becsvágy formálja a főszereplők életét, akik maguk is változnak az események hatására. Mondhatnám, hogy nem akarom elspoilerezni a sztorit, de igazából ez annyira régi történet, hogy akkor még a "spoiler" szót nem is nagyon használtuk, de a poénokat akkor sem lövöm le, főleg úgy, hogy a Warcraft film jövő nyáron érkezik a mozikba. Az viszont biztos, hogy a játék a sztori miatt kifejezetten izgalmas élmény, és ez kell is ahhoz, hogy az RTS-ek monoton játékmenetén túllendüljünk a kampány során.

A játék egyébként a fenti újdonságok és mozgalmas sztori ellenére megmarad vérbeli RTS-nek: csapatunkkal aranyat és fát kell gyűjtenünk, eközben különböző épületeket húzhatunk fel, egyre erősebb és drágább egységeket legyártva, akikkel aztán harcba vonulhatunk. A nyersanyagok megszerezhető mennyisége egyébként a sereg számának növekedésével párhuzamosan egyre jobban csökken: 40 egység felett a 10 aranyból már csak 7 jut el a kincstárba, 70 felett pedig csak 4, ezért nem a legjobb ötlet ész nélkül gyártani az egységeket, úgy kell kiporciózni a legnagyobb ütőerőt, hogy a legkisebb anyagi veszteséget szenvedjük el, így az egyes egységekre és képességekre épülő taktikai megoldások is nagyobb jelentőséget kapnak.

A Warcraft 3 négy frakciót vonultat fel: az emberek és orkok korábbról ismert fajai mellett az élőholtak, illetve az éjelfek zászlaja alatt is harcba vonulhatunk. Az egyes fajok között jelentős eltérések vannak, ami szintén újdonság volt anno, és nem mellesleg eltérő taktikai megoldásokra adott lehetőséget. Például míg az élőholtak csak az általuk megrontott, fekete földre építkezhetnek, addig az aranybányákat megátkozva azokat gyorsan kisajátíthatják, így velük jóval hatékonyabban tudunk új bányákat kitermelni pl. az orkokhoz képest, akiknek külön bázis kell felhúzniuk minden bánya mellé. Azért az orkokat sem kell félteni, mert bár egységeik drágák, de a legerősebbek is egyben, a bázisuk védelmét pedig olcsó és hatékony őrposztokkal is meg tudják erősíteni. Az éjelfek az orkokhoz képest nem olyan erősek (már ami a fizikai, nyers erőt illeti), de különleges, élő fa/ent ősökként megidézett "épületeik" maguk is képesek a harcra, sőt, számos egységük válik éjszaka láthatatlanná ha mozdulatlan maradnak. Az egyes egységek és képességek egyébként alapvetően eltérnek a különböző fajoknál, és emiatt nem is lehet párhuzamba állítani őket, például míg az emberek a papjaik és paladin hősük révén könnyen folyamodhatnak gyógyító erőkhöz, addig az élőholt nekromanták az elesett egységekből varázsolhatnak csontvázharcosokat, így fordítva meg a csaták kimenetelét. Bár akkoriban sokan állították, hogy az élőholtak a legerősebb faj a négy közül, mások pedig az éjelfekre esküdtek, de az az igazság, hogy mindegyik fajjal megvan a lehetőség a győzelemre, a játékoson múlik minden.

wc3scrnshot_112115_231340_11.jpg

A programban egyébként a játékmeneten túl is megvan minden, amit az ember kívánhat: a fordulatos kampány mellett egyedi játékot is játszhatunk egymás vagy a bivalyerős gép ellen, ehhez pedig számos térkép áll rendelkezésre. Sőt, ha megvan a hajlandóság hozzá, akkor mi magunk is összerakhatunk saját pályákat is, lévén a program mellé egy pályaszerkesztő is jár. A Reign of Chaos után ráadásul kiadtak még egy kiegészítőt is Frozen Throne néven, újabb kampányokkal és pályákkal, ami így együtt garantált szórakozást jelent akár hónapokig is.

A Blizzard piaci taktikájának része, hogy bár kevés névvel operál, de azokat nagyon tudatosan építi fel és használja ki, és e nevek közül a legnagyobb szelet kétség kívül a Warcrafté, amelynek harmadik része után indult el a Word of Warcraft, ami már több mint tíz éve uralja a multiplayeres világok piacát. Kár, hogy a kiadó az utóbbi években kevésbé tudja azt a megújulást hozni, amit annak idején a Warcraft 3 kapcsán képesek voltak megmutatni, és ma már inkább a régi nevek köré épült kultuszból próbálnak újabb bankjegyeket kinyerni, hiszen a WoW sem mai gyerek, a Diablo és a Starcraft új részei pedig ugyanúgy a régi recept szerint készültek el, amit lássuk be, nehezen lehet innovatív húzásnak tekinteni. Persze voltak próbálkozások, pl. a Hearthstone nevezetű kártyajátékuk, de ezek piacmeghatározó jelentősége még kérdéses. Mindenesetre a jó hír az, hogy a Warcraftból jövőre film készül, így bízhatunk benne, hogy a WoW sikerén túl Azeroth világa kap majd még további programokat és jelentősebb fejlesztést is, hiszen a Warhammer 40.000 dömping óta tudjuk, hogy egy jól kitalált világban rengeteg lehetőség van, amit én személy szerint (és még szerintem még sokan mások is) a Warcraft kapcsán nagyon szívesen látnék megvalósulni. A Blizzardnak tehát csak annyit üzenek innen a klaviatúra mögül: sose rosszabbat, mint a Warcraft 3! Egy szó mint száz: ezt a játékot annak idején bizony szépen összerakták, és ennek köszönhető, hogy én is bátran ajánlom azt nektek még most, 2015 végén is, akár kipróbálásra, akár újrajátszásra.

wc3scrnshot_112115_232350_23.jpg

18 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://gorion.blog.hu/api/trackback/id/tr888096892

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Booker DeWitt 2015.11.25. 03:51:22

Nekem is nagy kedvencem volt régen. Wowoztam is, de a questek nem tetszenek benne.

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2015.11.25. 08:34:01

" A világ felgyorsult, az ingerküszöb ma már igen magas, az RTS pedig nehezen fér bele ebbe a zubbonyba, lévén egy tisztességes RTS-ben negyed óra az is, hogy felállítsd az első használható harci alakulatot, maga a harc pedig akár órákig is eltartha"

Ajánlom figyelmébe a szerzőnek az Eugen Wargame szériáját..

A 3D meg nem volt újdonság, legfejebb a minősége. A 2001-es Empire Earth is már valódi 3D volt emlékeim szerit és lehetett forgatni a kamerát..

Dr. Gy. Dr. Fűegér 2015.11.25. 11:08:28

az biztos, hogy akik ezt csinálták, valamennyien életük formáját hozták. ami talán probléma, és a posztoló is említi, hogy egy kezdőnek a gép túl erős, de ezt aztán a Frozen Throne kiegészítő frappánsan orvosolta.

Kobor Szellem 2015.11.25. 14:27:23

"Az orkok bátor népének vezére, Thrall - bölcsen felismerve a baljós jeleket - keletre vezeti a zöldbőrűeket"
Egyrészt nem magától találja ki, hanem súgnak neki, másrészt meg nyugatra :) kb. mintha a jóságos mordori hobbitok mentenék meg középföldét, a gonosz Szaurontól, aki a Megyében lakik :)

"északon egy rettegett kór, a Scourge üti fel a fejét, és torzítja a királyság alattvalóit veszélyes élőholtakká."
A Scourge magának az élőholtak csoportjának a neve, a kórról mindig csak mint pestisről, dögvészről beszélnek (plague)

Bocs a kötekedésért, de én is imádom, szal ha lehet, pontosan :)

Kobor Szellem 2015.11.25. 14:27:58

@Dr. Gy. Dr. Fűegér: "az biztos, hogy akik ezt csinálták, valamennyien életük formáját hozták"

+1

Terézágyú 2015.11.25. 14:28:23

Jó a cikk, de a magyar nyelvben a kampány csak a reklámkampány illetve a választási kampányban használatos - a játékban is használatos értelme, és ennek magyar megfelelője: hadjárat.

Még szerencse, hogy a barakk - ami magyarul kaszárnya :) - nem lett megemlítve :)

fm4gus 2015.11.25. 16:53:09

@molnibalage: Nem tudom, a Wargames hogy kapcsolódik a fenti kijelentéshez.

Azt pedig fenntartom, hogy a WC3 idején újdonság volt a 3D. Persze voltak már más RTS játékok is, amik próbálkoztak a 3D látvánnyal, de akkoriban éppen azon ment sok helyen a vita, hogy kell-e a 3D az RTS műfajnak vagy sem. Ezt a kérdés - többek között - a Warcraft 3 döntötte el, aminek a sikere után már nem volt helye kételynek.

fm4gus 2015.11.25. 16:57:04

@Dr. Gy. Dr. Fűegér: Abszolút egyetértek, és azért még reménykedem, hogy a kiadó kibújik végre a saját árnyéka mögül.

fm4gus 2015.11.25. 17:11:49

@Kobor Szellem: Köszi a hozzászólást, a nyugatos megjegyzés jogos, javítom :) A Scourge szerintem viszont használható a terjedő kórra is, mert hogy máshogy nevezed nevén? A kór amit a Scourge faj terjeszt? Amúgy a játékban az élőholtak Undead néven vannak jelölve, a Scourge mint fogalom ennél többet takar, ez magának az élőholt inváziónak megjelölése, aminek része az általuk terjesztett ragály is szerintem.

fm4gus 2015.11.25. 17:34:07

@Terézágyú: Köszi a hozzászólást; a kampányt az angol megfelelőből fordítottam csak át, én magyarul sosem játszottam vele. Azért tudomásom szerint a "kampány" nem kizárólag az általad említett két fogalomra lehet használni pl. műszaki területen is láttam már, hogy a kampány szót használják egy üzem működési időtartamának megjelölésére, szóval szerintem ez nem akkora bibi, de lehet, hogy ez csak egy rossz beidegződés a legvidámabb barakk időszakából. :)

fm4gus 2015.11.25. 17:37:26

@Booker DeWitt: Hát igen, a WoW sem mai csirke, és egyre többen hagyják abba azt is, főleg azóta, hogy a pandamacik megjelentek benne...

laborpatkany90 2015.11.25. 19:24:07

Pont nemrég tartottunk lanpartyt, aminek a fele Warcraft 3-mal ment el. A Diablo 3 valami hatalmas csalódás volt, a zseniális skill rendszert agyonverték az unalmas történettel, és a Diablo 2 szintű minimális küldetés mennyiséggel. Tudom, hogy hack'n'slash, de akkor is, erőltessék már meg magukat., ennyi pénzért főleg. De a warcraft 3... LOK'TAR OGAR!!!!

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2015.11.26. 01:03:29

@fm4gus: Hogy az RTS műfaj majdnem kihalásának okát a bázisépítgetésbe látod, ha jól értem. Van olyan fasza RTS, aminél ez nincs. Az Eguen a WG széria után kiadat az AoA-t, ami eddig ahhoz képest eléggé bukás szagú. Hmhm...

Booker DeWitt 2015.11.26. 13:48:51

Nemrég lenyomtam egy online meccset, néhány másodperc után talált is ellenfelet. Hihetetlen, hogy még mindig ilyen népszerű. Mondjuk el is vesztettem rögtön.

fm4gus 2015.11.26. 17:59:14

@Booker DeWitt: Á én már fel se merek menni.... Még egy kicsit trenírozom magam, azt majd ha csukott szemmel le tudom nyomni a gépet akkor adok neki egy esélyt.

Kobor Szellem 2015.11.26. 19:51:39

@fm4gus: Szerintem amit Te kitaláltál, "A kór amit a Scourge faj terjeszt", teljesen jó, még ha picit bonyolultnak hangzik is. Talán úgy jobb, hogy a Scourge csoport, vagy ilyesmi, de pl. a keresztényeket sem kell külön megjelölni, hogy ők a keresztény vallást követő népek, szal simán Scourge is jó. Egyébként amikor pl. kitör a járvány, és érkeznek a hírek, akkor is csak plague-ként emlegetik, Jaina-val egyszer arról beszélnek, hogy talán a járvány mágikus eredetű, de a Scourge elnevezés később bukkan fel. Úgy emléxem, mintha Kelthuzad hivatkozna rá, hogy ő a Scourge, mint csoport szolgája, v ilyesmi, és ők terjesztik a járványt (és megint plague). Tehát tényleg a csoport elnevezésére utal. Ja igen, mintha a Human Campaign neve olyasmi lenne, hogy The Scourge of Lordaeron, nem tudom már.

Kobor Szellem 2015.11.26. 20:02:03

@fm4gus: Olyat láttam egy videóban, hogy a 2 nightelf Demonhunter lvl1 hős püföli egymást az egyik városban, mind2nek fél pixel élete van, a bányából a játékos hirtelen kiveszi az 5 wispet, körbeállja velük az ellenség hősét, hogy az ne tudjon mozdulni, majd így öli meg. Ehhez olyan reflexek kellenek, hogy phihaj.
Na most gondolj bele, a gépet mondjuk még legyőzöd (szerintem az megy simán is, csak bele kell jönni), de a vérprofi másik player ellen marhanehéz vmi jót és gyorsat húzni. Haverokkal viszont, ahogy egyik kommentelő írta, király lehet

fm4gus 2015.11.26. 22:54:43

@Kobor Szellem: Én kb. tíz év kihagyással álltam neki a játéknak megint, kifejezetten azért, hogy a sztorit újra végigvigyem. Emellett persze ki szoktam a gép ellen is állni, és nem megy rosszul a dolog, de még nem vagyok epic mestere pl. mindegyik skillnek, meg hogy a különböző összetételű seregekre milyen válasz dukál stb. Ezeket még finomhangolnom kell, főleg úgy, hogy aki még a mai napig is nyomja multiban az biztos rutinos róka, úgyhogy mi legfeljebb az ismerősökkel ülünk össze egy partira.

A Scourge a Lich King szolgáin túl jelenti magát a "mozgalmat" is, mint ahogy írtad példaként a keresztényeket, úgy van a kereszténység, mint mögöttes fogalom, eszme, ami összeköti őket. Maga a szó fordítása egyébként korbácsot jelent, de használják még a "csapás" megfelelőjeként is. De elfogadom hogy ez nem csupán a betegség neve, az csak az első jele az egésznek.

Amúgy a keretes szövegben csak dióhéjban egy rövid felvezetőt akartam írni a sztori kezdetéről annak, aki esetleg nem ismeri azt, emiatt nem is mentem bele a részletekbe, aki ismeri a történetet annak ez úgysem mond semmi újdonságot :)
süti beállítások módosítása