Gorion

Terítéken: Battlefleet Gothic Armada

2016. május 09. 19:24 - fm4gus

Minden, amit a Warhammer 40.000 univerzum legújabb játékáról tudni érdemes

A Games Workshop, a Warhammer univerzum jogainak tulajdonosa az utóbbi időben nem ült a babérjain, hanem ehelyett folyamatos támadás alatt tartotta a gamerek pénztárcáját és szabadidejét - őszinte megelégedésünkre, teszem gyorsan hozzá. Legyen szó akár tabletről, akár pc-ről, társasról, konzolról stb. a Warhammer utánpótlás zavartalanul szakad ránk. Szerencsére a mennyiség ebben az esetben legtöbbször valódi minőséggel is párosul, így nyugodtan költhetünk Warhammeres cuccokra, azok általában megérik a pénzüket.

E játékdömping apropóján legutóbb éppen a Warhammer Fantasy vonalon kiadott Vermintide c. multiplayer akciójátékról írtam, a mostani cikk pedig a Tindalos Interative fejlesztőcsapat által jegyzett legújabb program kapcsán született, ami Battlefleet: Gothic Armada néven került nemrég a boltokba. Ez – ahogy a neve is sejteti – a Warhammer 40k világban játszódik, ami mindig is az erősebb ág volt a két Warhammer szett közül.

003.jpg

 

A távoli jövő komor sötétjében nincsen más, csak háború.

A 41. évezredben a galaxis nagy részét uraló Emberi Birodalom a halhatatlan Istencsászár útmutatását követve örökös harcban áll az emberek világát veszélyeztető külső és belső ellenséggel. Idegen civilizációk, mutánsok, árulók és démonimádók bújnak meg a galaxis sötét szegleteiben, és rombolják a Birodalom egységét, sanyargatják lakosait.

E sötét erők támadásai mögött pedig ott lapulnak az emberi faj legnagyobb ellenségei, maguk a Káosz sötét istenei is, akik az immatériumban rejtőzve, a galaxis szövetét feltépve kísértik meg a gyengék lelkét, és döntenek romlásba mindent, amihez hozzáférnek. E sötét erők eretnek szolgái, akik elfordultak az Istencsászár fényétől, és hitvány árulókká váltak, minden nap próbára teszik a hűségesek erejét és hitét. Egy cél vezérli ezeket a démoni erőket, hogy sötét isteneik oltárán égessék el az univerzumot, hogy véráldozatot vegyenek minden élő emberen, és megrontsák azt, ami az Istencsászár kegyelméből, az Ő áldozata révén az emberiségnek megadatott.

A Birodalom azonban nem védtelen: az Istencsászár hű katonái, az emberfeletti erővel bíró Űrgárdisták, a mindig éberen figyelő Inkvizíció, a Birodalmi Hadsereg és Flotta, és velük együtt még többmilliárd lélek küzd nap mint nap fáradhatatlanul azért, hogy a sötétség erőit és a galaxis többi mocskát egyszer és mindenkorra elpusztítsák, és hogy akár a haláluk árán is bizonyítsák rendíthetetlen hitüket az Ő színe előtt.

 Mert amíg a Császár ellenségei lélegeznek, nem lehet béke. 

A Warhammer 40.000 világa a maga nemében mindig is egyedi volt, és sikeresen ötvözte a fantasy elemeket a kőkemény sci-fivel. Gépkarabélyokkal rohangáló orkok, megszentelt láncfűrész-karddal hadakozó templomosok, a csillagközi térben rejtőző elfek, nos ez minden, csak nem unalmas alapvetés. Pont emiatt a keveredés miatt régebben én magam is idegenkedtem a WH40k világtól, de elég volt pár órát eltöltenem benne, és azóta is ez az egyik kedvencem. Nem csak a látvány és a hangulat egyedi, de témából is rengeteget találni: az űrgárdisták becsületbeli ügyei és örökös harcuk bukott társaikkal, az egyes fajok kidolgozott kultúrája és változatos eredettörténete, a galaxist uraló hatalmas és gonosz erők, a változatos csaták számtalan világon és az űrben. Igen, az űrben, ahová a mostani játék is elvisz minket.

Irány a fekete űr

A Battlefleet: Gothic Armada az azonos nevű társas asztalijátékot veszi lényegében alapul, hasonló elveken építkezve. A játékot a hivatalos beharangozók stratégiának nevezik, ez azonban kissé pontatlan: a Gothic Armada leginkább egy űrhajós taktikai programnak nevezhető, ahol előre összeállított flottával egy adott pályán kell túljárnunk az ellenfél eszén, és legyőznünk annak seregeit. Ezt egészíti ki hajóink két csata közötti minimális menedzselése, aminek szintén egy célja van: a minél ütőképesebb, minél hatékonyabb flotta összerántása a jövőbeni ütközetek számára.007.jpg

A játék során négy különböző fajjal van lehetőségünk játszani, de a kínálat a készítők ígérete alapján még további 2 fajjal is bővülni fog. E két új fajt ráadásul a játék előrendelői, illetve a kiadást követő 2 hónapon belül vásárlók ingyen megkapják, ami azért elég jó ajánlatnak hangzik. A meglévő fajok nem meglepő módon a szokásos alapfelállás szerint kerültek most is kiosztásra: az Imperial Navy, Chaos, Ork Pirates vagy Eldar Corsairs csapatok közül választhatunk kedvünkre. Szerencsére az egyes csoportok igen különbözőre sikeredtek, és nincs olyan általános taktika, ami mindenhova passzolna, az egyes fajok hajói bizony eltérő játékstílust követelnek meg.

Imperial Navy: a szokásos aduász, minden helyzetben jól szereplő faj. Hajói erős pajzsokkal és nehézfegyverekkel felszereltek, amikkel jól helyt lehet állni a közelharcban, bár igaz az is, hogy a birodalom egységei a távolsági támadások lefolytatására kevésbé alkalmasak.  A Navy hajók orrát erős páncélzat védi, ami az ütközéseket is jól bírja, a hajó oldalán pedig változatos ágyúk sorakoznak, amik kifejezetten nagy sebzést tudnak bevinni az ellenfélnek. A hajók mozgatása mindezek mellett némileg nehézkes, a finom manőverekhez az utánégetők manuális ki-be kapcsolgatása szükséges, ami külön odafigyelést igényel.

Chaos: A hajók szerkezete és mozgása a birodalmi egységekére hajaz, azonban a páncélzatuk rendszerint gyengébb náluk. Cserébe viszont a káosz egységek erős távolsági fegyverekkel rendelkeznek, ami a távolsági támadásokban a legerősebb csapattá teszi őket.

Ork Pirates: Az orkok harcstílusa híven tükrözi a faj habitusát: minél közelebb, minél brutálisabban. Az ork harcmodor lényege, hogy megközelítsük az ellent, teleeresszük rakétákkal, átdokkoljunk a hajójára, majd végül teljes gázzal frontálisan belerohanjunk abba, ami még megmaradt az ellenségből. Ebben az orkok meglepően erősek és hatékonyak, de a hosszas csatározgatás és manőverezés, illetve a távolsági harc sebezhetővé teszi őket.

Eldar Corsairs: Az Eldarok fejlett fegyverrendszerei az egyik legerősebbek a játékban, hajóik pedig a leggyorsabbak és legfordulékonyabbak, amivel könnyen ki lehet játszani a többi faj nehézkes egységeit. Ennek a dinamikusságnak azonban ára van: az Eldarok hajói a legkevésbé páncélozottak, ráadásul ha nem tartjuk mozgásban őket, akkor a védőpajzsuk is lecsökken (a csillagszél befogásával töltik fel energiáikat). Az Eldarok egységei egyediek abban is, hogy csak a hajó orrán vannak fegyvereik, így a sikeres támadásokhoz rendszerint szembe kell fordulniuk az ellenféllel, ami korlátozza a mozgási lehetőségeket. Összességében az Eldar egy erős faj, de sikeres használatuk gyakorlott kezeket igényelnek.

A játékmenetről pár szót: csaták...

A csata során a játékfelület 2 dimenziós, a szembenálló flották a végtelen űr egy négyzet alakú sík területén csapnak össze egymással. A harc az összetett taktikai lehetőségek ellenére valós időben játszódik, azonban lehetőségünk van az idő lelassítására, ezzel könnyítve meg a sok szálon zajló harc sikeres kézben tartását. Minden mezőn találunk ködfelhőket, amelyekben elrejtőzhetünk, illetve aszteroidákat, vagy éppen aknákat, amiket jobb, ha elkerülünk.

A radartávon kívüli ellenfelet eleinte csak egy vörös pontként érzékeljük, így messziről nem tudhatjuk, hogy egy hatalmas rombolóval, vagy pl. gyenge cirkálóval nézünk szembe. Persze van lehetőségünk felderítőszondákat is kilőnünk, ekkor már jó előre beazonosíthatjuk az ellenséget, lehetőséget adva az előzetes taktikázásra. Egyes hajók ráadásul torpedóval, nagy hatótávolságú lézerágyúkkal, vagy távolsági aknákkal is felszereltek, ezeket kilőve súlyos, védőpajzson áttörő sérüléseket okozhatunk távoli egységeknek is, már ha az ellen nem téri ki időben a támadás elől. Külön hajótípus minden fajnál az anyahajó: ezek a speciális egységek külön vadászrajokat is képesek irányítani parancsaink szerint.001.jpg

Minden egyes hajótípus más és más tulajdonságokkal bír, ennek megfelelően előre beállíthatjuk, hogy egységünk közel menjen az ellenfeléhez, vagy maradjon távol tőle; azt is megszabhatjuk, hogy a hajó az oldalsó ágyúkkal, vagy szemtől szembe helyezkedjen a célpontjához képest. A legtöbb hajó fel van szerelve különféle automata ágyúkkal, amik maguktól tüzelni kezdenek lőtávon belül, vannak továbbá egyedi, fentebb is említett speciális fegyverek, amikkel csak időszakosan, manuális parancs révén tudunk tüzelni, és legtöbbször a hajót is külön gonddal kell a kívánt szögbe állítani ahhoz, hogy a támadás hatásos legyen, cserébe az eredmény is látványos lesz.

A játékban a dokkolás is külön támadási lehetőség: kellő közelségben - vagy teleportálás révén, vagy kapszulákkal - átküldhetjük gyalogos egységeinket az ellenség hajójára, akik ott egyből randalírozni kezdenek. Sikeres akció esetén a hajón tűz üt ki, vagy valamely berendezést sikerül szabotálniuk, ezzel jelentős károkat okozva az ellennek.

Külön kuriózum, hogy a hajók fizikailag is ütközhetnek, ami meglepő módon eredményes taktika lehet, bár páncélozatlan hajóinkat inkább kíméljük ettől, mert egy ilyen manőver mindkét felet igencsak megterheli. Ha már ütközünk, célszerű az ellenséggel megtenni ezt, lehetőleg neki kellemetlen szögből – előfordulhat ugyanis, hogy saját hajóink gabalyodnak egymásba, ami alaphangon is szomorú, de azért elég röhejes helyzetet is eredményezhet ha figyelmetlenek vagyunk.008.jpg

Egy hajó addig bírja, ameddig le nem válik a védőpajzsa, és el nem fogy a páncélzata, ezután – nem meglepő módon - felrobban. A megsemmisülés azonban nem mindig biztos: ha eléggé betojtunk, lehetőségünk van elmenekülni a warp örvényein keresztül, ami egyfajta hiperugrás a Warhammer univerzumban - a maga veszélyeivel együtt, teszem gyorsan hozzá. Egy ilyen ugrás azonban nem gyerekjáték: a folyamat jól látható mindenki számára, némi időt is igényel, ráadásul mozdulatlanságra vagyunk közben kárhoztatva. Az ellenfélnek így van ideje rövidre zárni a hiperugrást egy szabotázsakcióval, vagy egyszerűen azzal, hogy az ugrás előtt ripityára lő minket. Sajnos a menekülésről való döntés nem is mindig a sajátunk: egyes engedetlen hajókapitányok bármikor határozhatnak úgy, hogy köszönik szépen, kalap-kabát, ők lelépnek. Ilyenkor ha szerencsénk van, valamelyik másodtiszt még időben közbeléphet, így egy klikkeléssel, azaz egy ravasz célzott meghúzásával idő előtt véget vethetünk az engedetlenségnek, hogy aztán a hajó tovább folytassa a harcot, mintha mi sem történt volna.

Ha mindez még nem lenne elég, essen pár szó fedélzeti parancsokról is, ezek ugyanis szintén hasznos részei a játékmenetnek. Bármikor dönthetünk úgy, hogy a hajó erőforrásait egy kijelölt célra szenteljük, így parancsba adhatjuk, hogy a hajó a tüzelésre koncentráljon, vagy épp egy közelgő ütközésre készüljön fel, esetleg próbálja meg álcázni magát. A parancs elugatását, azaz esetünkben egy klikkelést követően a hajó statisztikái már módosulnak is, így egy adott szituáció időbeni felismerésével és kihasználásával, és jó parancskiosztással további előnyhöz juthatunk az ellenfél kárára.002.jpg

Mint az a fentebbi leírásból is sejthető, a játékmód igen összetett, azonban az egyes részletek jól illeszkednek egymáshoz. A csata legtöbbször bonyolult manőverek kivitelezéséről, különböző fegyverek precíz elsütéséről, és a váratlan helyzetekre adott gyors reakciókról szól. Egy-egy ütközet több tíz percig is eltarthat, és ritkán előre lefutott a meccs. Velem is előfordult, hogy a birodalmi cirkálómmal sikeresen becserkésztem egy gyengébb ork hajót, azonban az az utolsó pillanatban - a hajtóművek váratlan beizzításával - teljes erővel belémrohant, éppen azelőtt, hogy atomjaira robbant volna. Szívhattam a fogamat, mert a legerősebb hajóm jelentős károkat szenvedett a váratlan ütközésnek köszönhetően, miközben az ork hajó csak kisebb veszteség volt az ellennek, így a nyerési esélyeim is jelentősen leromlottak.

... és ami a csaták után marad

Nos, amennyire összetett a csata, annyira minimális a menedzselés része a játéknak: erőforrások gyűjtögetése itt nincsen, a lényeg a hajók fejlesztésén és egyedi felfegyverzésén van. Minden csatáért, legyen az akár nyertes, akár vesztes csata, pontokat kapunk, amiket azután új fegyverekre, új taktikai képességekre, vagy a legénység fejlesztésére költhetünk. Külön lehetőségünk van az egyes hajókat – fajoktól függően - négy különféle „mozgalomnak” ajánlani, cserébe nagyon erős extra képességekhez jutunk. A Chaos hajók például a négy sötét istenség valamelyikének erejével ruházhatóak fel, mindegyik választott istenség más és más szuperképességeket ajándékozva a kiválasztottunknak.

Ez a menedzselés mód összességében csak azt szolgáltja, hogy armadánkat minél egyedibbé és ütőképesebbé tehessük a harcra, ahol egy-egy hatékony flottakombináció óriási előnyt jelenthet. A lehetőségek száma ezen előzetes felkészülés révén szinte végtelen: minden hajó egyedileg felszerelve, számtalan különféle képességekkel ellátva indul csatába, ahol azok mozgását, taktikáját és reakcióikat nekünk kell sikeresen összehangolnunk, és nem mellesleg legyőznünk az ellent is.

Apropó, van hadjárat is

A Battlefleet Gothic: Armadában csak az emberekkel van lehetőségünk történetalapú játékra, ez a WH 40k játékok egyik visszatérő hiányossága. A sztori Spire admirális kalandjairól szól, aki rejtőzködő káoszflották, szeszélyes eldar hercegek és randalírozó orkok nyomában, egy nagy összeesküvés kapcsán kell, hogy nyomozzon, és csatázzon természetesen. A főellenség nem más, mint Abaddon, a neves káoszhadúr, akinek átkos terveit nekünk kell időről-időre keresztül húznunk. A kampány a Gothic csillagszektorban játszódik: minden körben a csillagtérképről választhatjuk ki, melyik küldetést kívánjuk teljesíteni. Ezek a küldetéstípusok egyébként egyéni játékban is választhatóak, és alapvetően igen változatosak: a sima „győzd le az ellent” mellett  néha egy teherszállító konvojt kell a térképen sikeresen átkísérnünk, vagy éppen egy adatcsomagot kell az ellenséges hajóról ellopnunk, amivel azután meglóghatunk. A kampány időről-időre egy kiemelt feladatot ad nekünk, ezek sikeres teljesítése pedig jelentős előnyhöz juttat minket a további harcban. Ha viszont netalántán veszítenénk, az se feltétlenül végzetes hiba: bár nem szívesen hallgatjuk a birodalmi inkvizítorok korholását arról, hogy az elvesztett csata általában milliók halálát vagy szenvedését okozza, és az a tudat sem segít, hogy elvesztettük a csatával érintett világot, de a hadjárat mindezek mellett is megy tovább, az elpusztult hajóink pedig idővel újjáépülnek.

Pár szót a látványról

A grafikától nem fog a könny kicsordulni a szemünkből, de nem is lehet okunk panaszra: a külcsín szép, de nem lett túlcicomázva, cserébe gyengébb gépeken is gond nélkül fut a program. A kinézet részletei távoli nézőpontból nem túl markánsak, azonban egy-egy közeli kép feltárja előttünk a birodalmi hajók katedrálisokat idéző ablakait és tornyait, vagy éppen a Káosz keze nyomát az őt szolgáló egységeken. Ha a grafika nem is a fejlettebb, de a látvány összességében hangulatos: a csata helyszínei változatosak, a távolban űrbéli sziklarengetegek, izzó csillagködök, feketén terpeszkedő csillagok is feltűnnek.005.jpg

A hadjárat átvezető animációi is megérnek egy külön misét, de nem a jó értelemben: ezek legtöbbje sajnos a kimerevített képek levetítésében merül ki, kis hullámeffektekkel megspékelve, hogy úgy tűnjön, mintha mozogna az egész. Ezt egy kicsit olcsó megoldásnak éreztem, de legalább a szinkronhangok tisztességesen szólalnak meg a diavetítések során. Mondjuk azért nem ártott volna egy-két CGI animációt is kidolgozni a játékhoz, mert a játék átvezetői még elmennének egy ingyenes mobilalkalmazás esetében, de egy fizetős pc szoftvernél azért kicsit magasabb szokott lenni az a bizonyos szint, de mindegy, ez legyen a legnagyobb bajunk.

Summa summarum: a Battlefleet: Gothic Armada ütős játékmenettel lett megáldva, ami feledteti a néhol fapados animációkat és a kicsit szűkös tartalmat. Szerencsére a taktikai rész nagyon kidolgozott és részletgazdag, ami folyamatosan képes a gép elé szegezni az arra hajlamosakat, ez a játék egyértelmű erőssége. Külön öröm, hogy a szárazföldi csaták helyett most a sötét űr a színtér, az egységeink pedig hatalmas űrhajók és rombolók, ami üde változatosság a WH 40k eddigi szoftveres kínálatához képest.

A játék steamen elérhető, az ára pedig kedvezőbb, mint a hasonló piaci programoknak, így ha szeretitek a Warhammer 40.000 világát, vagy csak a látványos űrcsatákért dobban a szívetek, a Gothic Armada mindenképpen jó választás.

 

Képek forrása: www.battlefleetgothic-armada.com

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://gorion.blog.hu/api/trackback/id/tr768693360

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása